NESCAFÉ Koffiemonitor: koffie versterkt sociale interactie

woensdag, 29 March, 2017

Lees hier de nieuwe NESCAFÉ Koffiemonitor, hét jaarlijkse onderzoek naar gewoontes en rituelen van de Nederlandse werknemer.

Koffie zorgt voor onmisbare interactie op de werkvloer

Goede smaak en kwaliteit belangrijkste koffiewensen

In de sociale interactie op kantoor speelt koffie tegenwoordig een cruciale rol. Het loopje naar het koffie apparaat is een belangrijke sociale gelegenheid: Van alle medewerkers haalt 59% als ze voor zichzelf koffie halen ook direct een kopje koffie voor collega’s. Wanneer gekeken wordt naar de verdeling mannen en vrouwen blijkt dat vrouwen vaker koffie halen voor hun collega's dan mannen. Dit blijkt uit de NESCAFÉ Koffiemonitor, het jaarlijkse onderzoek naar koffietrends op het werk. 

Sociale interactie

Het belang van koffie op de werkvloer neemt toe. Door de digitalisering en de opkomst van flexibele werkplekken communiceren medewerkers veelal online met elkaar. Dit creëert een stijgende behoefte aan menselijk contact. Volgens 46% van de respondenten is in het bestaande bedrijfsleven een sfeervolle koffiehoek met smaakvolle koffie onmisbaar geworden. Bovendien zorgt koffie voor een echte verbinding tussen collega's, wat belangrijk is voor op de werkvloer. Een koffiehoek waar collega's informeel kunnen samen komen is dus heel waardevol. Naast de inrichting van een koffiehoek heeft ook het aanbod in koffievariaties invloed op de interactie. Als er alleen zwarte koffie wordt aangeboden haalt 48% van de respondenten voor elkaar koffie. Al bij de mogelijkheid van drie variaties haalt 54% voor elkaar koffie en als er meer dan drie variaties worden aangeboden, haalt zelfs 66% koffie voor elkaar.
 

 

Zoveel mensen, zoveel wensen

Variatie en keuze blijken dan ook heel belangrijk op de werkvloer. Een espresso, cappuccino of latte wordt door 56% van de medewerkers gewenst op kantoor. Zelf kunnen bepalen hoe sterk de koffie is, is belangrijk voor 85% van de medewerkers. Kwaliteit is een blijvende meetlat. Een goede smaak vindt 80% van de medewerkers het belangrijkst. Nestlé Professional herkent deze trends. Mensen drinken thuis en in de Horeca steeds betere koffie. Ook op de werkvloer willen mensen steeds sterkere koffie met een rijkere smaak. Daar spelen we onder meer op in met onze verse bonenkoffie, gemaakt van de beste Arabica en Robusta bonen. Maar ook met de instantblends, bestaande uit 3 tot 5% fijngemalen koffiebonen (Microgrinds), wat resulteert in een vollere koffiesmaak met een rijkere aroma.