Innovatie in de koffiebranche - Dit zijn de laatste koffietrends

dinsdag, 11 December, 2018

De wereld is constant aan het veranderen en innoveren. Zo ook de koffiebranche. Er worden steeds meer manieren gevonden om koffie te maken en ook de verschillende koffievarianten zijn tegenwoordig eindeloos. Maar wat zijn nu de grootste innovaties of belangrijkste trends op het moment?

Energiezuinig

Energiezuinige koffiemachines worden steeds populairder. In de koffiebranche zien we een innovatie op het gebied van inductietechniek. Dit is de nieuwe manier van het verwarmen van water op basis van een inductietechniek. Het is een inductiemethode waarbij het warmte element alleen aan staat op het moment dat er een kop koffie wordt gezet, zo wordt het water per drank verwarmd. Er wordt dus alleen hitte gecreëerd op het moment dat er een drank wordt bereid. Ook kan speciaal per drank de temperatuur worden ingesteld en zet jij thee bijvoorbeeld warmer dan koffie, dit kan bij een machine met één grote boiler niet. Hierdoor is deze techniek een stuk energiezuiniger!

Personalisatie

Een persoonlijke touch aan koffie geven, is net dat extra stapje zetten voor de klant. Personalisatie is dan ook op veel gebieden een trend en ook jouw koffie op kantoor kan je personaliseren. Zo zijn er speciale koffie logo printers waarmee je op een cappuccino een logo, tekst of afbeelding kan printen. Hoe leuk is het om jouw klant te verblijden met een kop koffie met zijn eigen logo erop?

Koffietrends

Een trend die je nu veel ziet zijn koffiecocktails, deze zijn gemaakt met koude koffie zoals cold brew. Het ziet er mooi uit en is ook nog eens erg lekker en verfrissend. Leuk om te schenken tijdens de vrijdagmiddagborrel met collega’s. De koffiecocktail is één van de huidige koffietrends, enkele andere koffietrends van nu zijn: mixen van koffies, cold brew koffie en nitro koffie (koffie waaraan stikstof oftewel nitrogen is toegevoegd). Meer een thee fan? Laat dan eens thee trekken van koffiebessen.

MVO

In het bedrijfsleven wordt steeds meer aandacht besteed aan verantwoorde producten en verantwoord zakendoen, ook wel maatschappelijk verantwoord ondernemen. NESCAFÉ werkt samen met koffieboeren om te zorgen dat de koffie verantwoord geproduceerd wordt en ook nog eens van de beste kwaliteit is. Verschillende NESCAFÉ producten dragen dan ook het UTZ, Rainforest Alliance of Fairtrade kenmerk.

Dairy free

Een trend die al een tijdje aanwezig is in de food en drink branche is de dairy free, zuivelvrij, trend. Het aantal mensen dat geen standaard koemelk meer wil drinken is de afgelopen jaren ontzettend gestegen en blijft nog steeds stijgen. Er zijn tegenwoordig veel plantaardige alternatieven te vinden voor koemelk, zoals kokosmelk, sojamelk en havermelk. Ook hiermee kan jij heerlijkecappuccino’s en latte machiato’s maken.

Zo blijkt maar weer dat ook de koffiewereld niet stil zit en ook NESCAFÉ draagt daar graag zijn steentje aan bij. Sinds 1962 werken wij dan ook samen met de koffieboeren om te zorgen dat de koffie verantwoord geproduceerd wordt én van de beste kwaliteit is. Er wordt alles aan gedaan om het gehele koffieproces, van boon tot kop koffie, zo verantwoord mogelijk te maken. Om dit voor elkaar te krijgen, hebben wij ons eigen duurzaamheidsprogramma, genaamd Grown Respectfully. Het doel van Grown Respectfully is om het leven van de koffieboer te verbeteren, de welvaart van de gemeenschap rondom de plantages te verbeteren en onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Meer weten? Kijk dan op https://www.nescafe.nl/de-toekomst-van-koffie