Hot, hip en happening...dít zijn de trends in zakelijk koffieland

maandag, 26 November, 2018

Wereldwijd drinken we met z'n allen circa 400 miljard kopjes koffie per jaar. En daarvan wordt in Nederland meer dan de helft op kantoor gedronken. De geurige aroma is dan ook niet meer weg te denken van de werkvloer. De laatste jaren heeft de vraag naar koffie zich enorm ontwikkeld. Zo ook het aanbod, wat qua smaak bijna niet meer onderdoet voor de gemiddelde koffietraktatie die we op een terras geserveerd krijgen. Wat staat ons de komende tijd te wachten?

Ontbijten op het werk

Mensen ontbijten steeds vaker op het werk. Geen gehaaste boterham boven het aanrecht, maar in alle rust energie voor een hectische werkdag opdoen. Wie ontbijt, heeft in de regel meer concentratie, een beter geheugen en voelt zich energieker. Voeg daar een flinke kop koffie aan toe, en de dag kan goed van start. Wie een aantal koppen koffie per dag drinkt is in de regel positiever, denkt creatiever en leert makkelijker nieuwe dingen. Een echte kick-start dus!

Flexibele bezetting vraagt om inspirerende werkomgeving

Met de komst van flexplekken is koffie meer en meer de verbindende factor. We zijn mobieler en werken op verschillende locaties. Het is een komen en gaan van medewerkers, klanten en partners. Organisaties realiseren zich het belang van kruisbestuiving, inspiratie en verbinding. Daarom wordt er meer en meer geïnvesteerd in sfeermakers als een gezellige receptie, koffiecorner of zelfs een eigen café.

De zoete inval van medewerkers en klanten op kantoor resulteert ook in uitlopende koffiewensen. Koffie wordt niet langer alleen gezien als een snelle opkikker of dorstlesser, maar we kiezen voor kwaliteit en bijzondere smaakvariaties. Zijn kantoorbarista's binnenkort de nieuwe norm?

Feel good koffie wint terrein

In het bedrijfsleven wordt steeds meer aandacht aan verantwoorde producten en verantwoord zakendoen besteed. We maken graag verstandige keuzes, ook op de werkvloer. Dat geldt voor elk aspect van de bedrijfsvoering. Daarnaast is er een algemene tendens dat we willen weten wat we precies eten en drinken en waar het vandaan komt. Duurzame koffie wint daarom terrein. Er wordt vaker gekozen voor pure ingrediënten, plantaardige vervangers en duurzame verpakkingsmiddelen. Lees ook ons beleid omtrent duurzaamheid.

Iedereen een kop kwaliteit.

De koffiecultuur heeft een enorme smaakverandering teweeggebracht. De koffie die we proeven in de horeca, schenken we inmiddels ook thuis en op kantoor verwachten we niet anders. Er is een nieuwe standaard ontwikkeld. De koffie van kantoor moet net zo goed zijn als thuis. Of beter. Met één druk op de knop bereiden medewerkers vandaag de dag een cappuccino op barista niveau.

VriMiKo: "een koffie van de tap graag"

Zodra het kwik stijgt, kijken we verheugd uit naar de eerste zomerse vrijdagmiddagborrels (VriMiBo). Na werktijd gezellig met collega's op een zonnig terras onder het genot van een...ijskoffie?

Nitro cold-brew koffie, of te wel: koude koffie met een romige schuimlaag en een klein beetje prik. Al geprezen door de koffie connaisseur, hoe lang duurt het voordat we ook op de werkvloer genieten van deze frisse dorstlesser?

Koffie wordt steeds vaker gebruikt als ingrediënt voor andere dranken. Het is een kwestie van tijd voordat koude koffie zijn opwachting maakt in het reguliere frisdrankassortiment én tijdens de vrijdagmiddagborrel. En dan kunnen de koffie-cocktails vast niet achter-blijven!