Hoe maakt u de juiste koffiekeuze?

woensdag, 6 March, 2019

Koffie is niet weg te denken op de Nederlandse werkvloer. Met gemiddeld 4 kopjes drinken we gezamenlijk ruim 23 miljoen kopjes per dag. Lekkere koffie geeft werknemers én de gastvrijheid in uw organisatie een boost. Toch wordt er over de kwaliteit van koffie op het werk veel geklaagd. Wij vroegen Robert Tinke van Nestlé Professional hoe u de beste koffiekeuze maakt voor úw organisatie.

Waarom wordt er zoveel geklaagd?

‘De kwaliteit van de koffie is de laatste jaren enorm toegenomen. Mensen zijn gewend aan een kop koffie van baristakwaliteit, met vers opgeschuimde melk inclusief plantaardige soorten zoals soja-, amandel- en havermelk. Ze gaan thuis aan de slag melkopschuimers en espresso-apparaten en ook in de horeca duiken steeds betere koffietentjes op met koffies waaronder exotische single origines en exclusieve blends. In de koffiebranche zien we steeds vaker wijnproeverij-achtige taferelen waarbij je allerlei smaken en tonen kunt onderscheiden. Als werkgever is daar bijna niet tegenop te boksen.’

Hoe komt dat?

‘Nederland is een van de weinige landen waar koffie op het werk gratis is. Daardoor is een spanningsveld ontstaan tussen de kosten en de kwaliteit die werkgevers willen bieden. De prijs voor een kop koffie varieert van 5 cent per kopje tot 25 cent. Het schoonmaken van diverse apparaten loopt uiteen van vijf minuten tot een half uur per dag. Deze verschillen hebben alles te maken met de koffiekeuze, de zetmethode en de service waar je voor kiest. Enerzijds wordt een goede kop koffie door steeds meer organisaties gezien als een beloning voor haar werknemers, anderzijds zijn er wel de kosten.’

Hoe maak je de juiste koffiekeuze?

‘Bij het maken van de juiste keuze is het belangrijk om de wensen in de organisatie in kaart te brengen, te kijken wat er op de markt verkrijgbaar is en collega’s te betrekken. Als inkoper zijn meer aspecten belangrijk dan alleen de kwaliteit van de koffie. Hoe zit het bijvoorbeeld met het onderhoud van de machine en welke service verwacht je als een machine een storing heeft? Overweeg eens contact op te nemen met andere inkopers of facilitair managers en vraag naar hun ervaringen. Maak een lijstje met criteria op en stel jezelf vragen als:

Welke variaties zou ik aan mijn gasten willen schenken?

Wat vinden medewerkers belangrijk?

Hoe ziet de ideale voorziening eruit?

Wat verwacht ik van een leverancier?

Hoeveel tijd en budget wil ik maximaal aan de koffievoorziening (en onderhoud) besteden?

Verse bonen of instant koffie?

‘Dat hangt af van de aard van de organisatie. Iedereen wil graag versgemalen bonen, een volautomatische espressomachine of zelfs een pistonmachine. Maar het zetten van een lekkere espresso kost – inclusief het malen van de bonen, het samendrukken van de koffie en het zetten – zeker dertig seconden. In een advocatenkantoor is dat wellicht geen probleem, maar in een fabriekshal of op een locatie waar 50 of 100 man tegelijkertijd pauze heeft, is dat niet handig. Hetzelfde geldt als je regelmatig een thermoskan met koffie wilt vullen. Instant koffie is dan een betere keuze. Het is niet alleen sneller maar heeft tegelijkertijd als voordeel dat je weinig afval hebt en geen grinders hoeft schoon te maken en te onderhouden.’

Hoe belangrijk is smaak?

‘Smaak is belangrijk en tot op zekere hoogte persoonlijk. Nederland is van oudsher gewend aan filterkoffie en minder gewend aan oploskoffie. Dat is een specifiek smaakprofiel. In mediterrane landen en Zuid-Amerika bijvoorbeeld wordt oploskoffie juist als kwaliteitskoffie gezien. Smaak heeft daarom vooral te maken met perceptie en wat je gewend bent. Men is nu bijvoorbeeld steeds meer aan het wennen aan premium koffie, aan hoge kwaliteit espresso’s met een wat krachtigere smaak.’

Valt er over smaak te twisten?

‘Het mooie aan koffie is dat iedereen een mening heeft, maar tegelijkertijd kan dat in het beslissingstraject lastig zijn. Iedereen vindt er wat van. De een vindt prijs belangrijk, de ander vindt smaak belangrijker, het gebruik van verse melk of het aantal opties van de machine. Mijn tip is daarom: neem vanaf het begin af aan alle stakeholders mee in het proces. Organiseer bijvoorbeeld een proeverij of een koffietraining. Daarmee voorkom je dat je gedurende het aanbestedingsproject de stekker eruit moet trekken omdat mensen opeens wat anders willen.’

Wat zou je facilitair managers en andere koffie-inkopers willen meegeven?

‘Dat koffie meer is dan een noodzakelijk bakkie troost. Voor veel mensen is de gedachte aan koffie alleen al genoeg voor een glimlach. Wie van plan is de koffievoorziening te vernieuwen, beschikt over de uitgelezen kans om een positieve, gastvrije sfeer in de organisatie te creëren. Niet value for money of de beste kwaliteit koffie, maar ook een sfeervolle inrichting en de presentatie maken de beleving compleet. Investeer in een mooie koffiehoek met mooi meubilair. Serveer de koffie met zorg. Dat maakt dat werknemers, klanten en bezoekers zich welkom en gewaardeerd voelen.’

 

Source: https://welkombijwelkom.nl/nieuws-en-opinie/hoe-maakt-u-de-juiste-koffie...