Meer tevreden medewerkers door betere werkbeleving

woensdag, 8 December, 2021

Steeds meer facility managers ervaren dat het verbeteren van de workplace experience positief bijdraagt aan de tevredenheid van hun medewerkers en gasten. Precies daar liggen grote kansen om impact te maken op de organisatie. Zo blijkt uit ons Nationale Benchmark 2021 ‘De toekomst van de werkomgeving’*. Waar de focus van Facility Management de afgelopen periode vooral lag op het verbeteren van praktische zaken, kun je nu het grootste verschil maken door mensen te verbinden en sociaal contact te faciliteren. Zeker met een toenemend aantal collega’s dat hybride werkt is die fijne kop koffie of het samen gezond lunchen belangrijker dan ooit.

 

Top-3 voordelen

 

Bij workplace experience gaat het om het gevoel en de ervaring van medewerkers,klanten, bezoekers en gasten als ze in contact zijn met een organisatie. Die beleving wil je als Facility Management (FM) altijd verbeteren, zeker nu uit ons onderzoek blijkt dat je er flink wat impact mee kunt maken op de organisatie. In de top-3 van meest ervaren voordelen van een verbeterde workplace experience geeft 43% aan dat het leidt tot meer tevreden medewerkers. Daarnaast ervaart 34% een hogere tevredenheid bij klanten en bezoekers en nog eens 33% ziet de flexibiliteit van z’n organisatie groeien. Reden genoeg om het optimaliseren van de werkbeleving binnen jouw organisatie extra aandacht te geven.

 

‘Om de werkbeleving van jouw organisatie te verbeteren zul je naast de fysieke en sociale omgeving ook naar technologie en de FM-processen moeten kijken’   

Vier aspecten van belang

In die verbeterslag speelt een gestructureerde holistische aanpak een belangrijke rol. Zo focus je namelijk niet op één specifiek aspect, maar kijk je naast de fysieke en sociale omgeving ook naar technologie en de FM-processen. Gezamenlijk geven ze de workplace experience een positieve boost. Toch blijkt uit ons onderzoek dat de meeste organisaties (43%) geen concreet beleid hebben voor het verbeteren van hun workplace experience. Wat daarnaast ook meespeelt als voorname uitdaging in het verbeteren van de werkbeleving zijn de veranderende behoeftes van werknemers, waardoor de rol en functie van een bedrijfsgebouw veranderen (36%). Bijna een derde geeft aan dat de ambities er zijn, maar dat de vertaling naar de praktijk moeizaam is. We willen wel, maar we vinden het lastig concreet te maken waar en hoe we gaan verbeteren. Wie dat goed in kaart heeft en de behoeftes van z’n medewerkers kent, kan gestructureerd en met beleid beginnen met het optimaliseren van alle vier aspecten van workplace experience.

‘Het sociale aspect en het zoeken naar de verbinding is ontzettend belangrijk bij een goede workplace experience’

Koffie als verbinder

Wat we ook in het onderzoek terugzien is dat FM – zowel op kantoor als thuis – volop bezig is met een verdere optimalisatie van de werkbeleving, maar dat de focus vooral ligt op tastbare en fysieke zaken. Denk aan tools voor connectiviteit, hardware, bureaus en tafels. Toch blijkt dat juist het sociale aspect, de interactie tussen collega’s en het zoeken naar verbinding het meeste bijdragen aan een betere workplace experience en zorgen voor meer tevreden medewerkers. Mensen worden blij van sociaal contact. Denk aan gezellige sparring- en ontspanningsruimtes, een gezonde bedrijfskantine, samen bewegen en (online) vrijmibo’s. Want als je het over verbinding hebt, is koffie nooit ver weg. Uiteraard kan de rol van koffie een belangrijke rol vervullen voor FM in het faciliteren van sociale interactie en de onderlinge sfeer. Een koffiemoment helpt om even los te komen van je bureau en nodigt uit voor een gesprek bij het koffieapparaat. Hoe leuk is het daarnaast om jouw collega te kunnen verrassen met een heerlijk geurende verse kop koffie of een smaakvolle latte! 

 

Een meer premium koffie-assortiment kan dus goed een extra stukje beleving toevoegen, mits het past bij de behoeftes van jouw werknemers en gasten. Natuurlijk is elk koffiemoment anders en speelt elk koffiepunt hierin z’n eigen rol. Zo wil je in het restaurant of aan de koffiebar graag kwalitatieve bonenkoffie en smaakvolle melkrecepten die je drinkt vanuit mooi servies en het liefst met een koekje. En met een ware barista-beleving kun je er zelfs voor zorgen dat het op de werkvloer helemaal niet gek is dat je voor een goede kop betaalt. Uiteraard moet de koffiecorner naast de werkplek ook goede koffie bieden, maar daar draait het net even meer om gemak en snelheid. Mooie inzichten waarmee je als FM goed in staat bent een koffieconcept op te bouwen dat bijdraagt aan werkbeleving en tevredenheid. 
 

Download ons trendrapport

Benieuwd naar meer informatie over deze en alle andere uitkomsten van het benchmarkonderzoek ‘De toekomst van de werkomgeving’? Download hier het trendrapport. Ben je benieuwd hoe een premium koffieconcept binnen jouw organisatie de workplace experience kan verbeteren? Onze Nestlé Professional experts denken graag met je mee. 

*Aan het onderzoek dat liep van eind maart tot half juni 2021 deden 129 deelnemers mee. De helft daarvan is werkzaam in Business & Industrie, een kwart in Zorg & Welzijn en een kwart in (semi) overheid & Onderwijs.